top of page
Zoeken
margreetnap7

Studenten werken mee aan unieke app

Met locals drinken tijdens de grote Spaanse straatfeesten, drinken op het Oktoberfest, chillen op een bootparty in Barcelona of surfen op de Atlantische Oceaan. Niets is te gek voor Stoke Travel. HR Manager Tessa Knook vertelt gedreven hoe Stoke Travel reizen en feesten op een betaalbare manier organiseert en hoe zij deze coronaperiode benutten met het ontwikkelen van de Stoke-app. Voor het vullen van de app kregen zij hulp van studenten, waaronder Tim Twaalfhoven, tweedejaars student Bedrijfsadministrateur uit Alphen aan den Rijn.


Tessa: “Wij organiseren de meest betaalbare ervaringen op 's werelds populairste en gekste festivals en bestemmingen. Het is belangrijk dat we goed aangesloten blijven bij de behoeften van reizende jongeren. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om het goedkoopste hostel, maar om een goede verhouding in prijs en kwaliteit en een onvergetelijke ervaring. We besloten deze ‘vrije’ tijd te gebruiken om opnieuw na te denken en de manier waarop jonge mensen door Europa reizen opnieuw uit te vinden. Na veel plannen, creëren, testen en verfijnen hebben we nu een prachtige app voor alle reizigers in Europa en misschien, heel misschien, uiteindelijk de hele wereld.”

Hoe vaker het gebruik van de app, hoe groter de beloning Tessa legt uit hoe de app werkt: “Je kunt de app gebruiken voor boekingen en het beheren daarvan. Daarnaast hebben wij de beste ervaringen, reizen, avonturen en festivals samengesteld in de app. Ons doel is dat jongeren de app zo vaak mogelijk gebruiken. Als ze in een bepaalde stad zijn krijgen zij leuke activiteiten of deals door gepusht op hun mobiel, altijd in combinatie met een beloning. Bijvoorbeeld: Je bent in Amsterdam en ontvangt het bericht; de beste bitterballen van Nederland vind je bij café X in Amsterdam. Als je daarnaartoe gaat ontvang je een gratis biertje bij een portie bitterballen. Of Mysterieland is over vijf dagen, ontvang nu korting op de kaartjes.” “Daarnaast hanteren ze ook een puntensysteem”, vult Tim aan. “Hoe vaker je dingen via de app boekt, hoe groter de beloningen. Zoals een gratis hotelovernachting of een rit in een limousine. Ik vind het echt een super goede app, die ze ontwikkelen. Er zitten veel voordelen voor de gebruiker aan. En het spaarsysteem stimuleert om steeds vaker gebruik te maken van de app, waardoor je bij Stoke Travel boekt en niet bij de concurrent. Ik kende dit nog niet, maar vind het echt uniek.”

De studenten hebben de volgende opdracht gekregen om mee aan de slag te gaan: 1. Zoek leuke activiteiten/uitjes in Nederland en België die je als toerist niet mag missen. 2. Sluit deals met potentiele samenwerkingspartners 3. Wat kunnen wij doen om onze doelgroep de app te laten downloaden? Hoe kunnen we de app het beste lanceren? Wat zijn trends hierin? Koffie bestellen in gebaren bij dove barista’s Volgens Tessa kwam het verzoek om mee te doen aan de Online Business Journey precies op het juiste moment. “De app moest gevuld worden met leuke activiteiten die je in Nederland en België kunt doen. En wie kan dat beter bedenken dan de doelgroep zelf? We hebben de studenten gevraagd: Wat wil je doen? En wat zou je ervoor willen krijgen? Wat vind jij echt leuk? Het gaat hierbij om unieke deals, dus niet de gratis McFlurry die je al op iedere hoek van de straat gratis kunt krijgen.” Zo heeft Tim een hele gave koffiebar gevonden in Amsterdam, de Sign Language Coffee Bar. “Dat is een koffiebar waar je letterlijk op je wenken bediend wordt door dove barista’s. Je bestelt jouw koffie in gebaren. Dat is toch leuk voor toeristen om naar toe te gaan? Voor ons vervolgens de uitdaging om er een leuke beloning bij te bedenken, bijvoorbeeld tweede kopje koffie gratis.”Of de deals daadwerkelijk doorgaan maken de studenten helaas niet meer mee, daar is het project te kort voor. “Ik houd de app wel in de gaten”, glundert Tim. “Het zou fantastisch zijn als de Sign Language Coffee Bar meedoet.”

Volgens Tessa ging opdracht 3, trends in het lanceren van zo’n app, de studenten goed af. “Het is vooral research en door te googlen kom je een heel eind. In het begin kwamen ze met voorbeelden van Airbnb en Booking.com. Maar dit zijn meer websites in een app. Later kwamen er mooie voorbeelden van andere travel apps. Hier zitten zeker bevindingen tussen die we meenemen en in ons achterhoofd houden.”


Door structuur aan te brengen kon ik andere motiveren De eerste week van het project verliep stroef volgens Tim. “Dat is de uitdaging van dit project, je kent elkaar niet, het is online en ook nog in het Engels. Er was veel ruimte voor eigen ideeën. Maar iedereen was erg afwachtend. Ik dacht eerst… En nu?! Er moet meer structuur komen. Ik heb toen het voortouw genomen en daarvoor gezorgd. De taken hebben we verdeeld in Word en de planning in een Excelbestand gezet met deadlines. Je kunt dan de voortgang zien. Hierdoor had iedereen meer houvast. Ik stelde ook voor om iedere ochtend om 9.00 uur een korte meeting met z’n vieren te houden, daar worden ook notulen van gemaakt. Zo weet iedereen altijd wat er besproken is en kunnen we vragen aan elkaar stellen. Je kent elkaar helemaal niet en in het begin denk je al snel als iemand niet meewerkt; die heeft er helemaal geen zin in. Dat was niet zo. Ze wisten alleen niet hoe ze moesten starten. Door het aanbrengen van structuur kon ik andere motiveren.” Tessa herkent het probleem ook bij de andere groepen. “Als er niemand in de groep het voortouw neemt en er geen heldere afspraken met elkaar gemaakt worden, werkt het niet. Studenten raken gedemotiveerd en haken af. De groep van Tim pakt de opdracht goed aan.”


Nooit gedacht dat ik die rol zou pakken Tim vindt samenwerken online een hele opgave. “Het was ontzettend jammer dat de normale stage niet door kon gaan. Maar ik heb nu wel vaardigheden geleerd, die ik anders niet snel zou leren. Het is een unieke kans om aan te pakken. En weet je wat zo grappig is aan het werken in dit groepsverband? Normaal hoef ik niet zo nodig op de voorgrond te treden. Nu doe ik dat wel. Ik neem de leiding. Ik had nooit gedacht dat ik die rol zou pakken.”



19 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page