Isgar Bos, eigenaar BarcelonaSail, werkte jarenlang als ontwerper van luchthavens over de hele wereld. Werkweken van 60 uur waren geen uitzondering. In 2009 besloot hij zijn baan in Los Angeles op te zeggen en naar Barcelona te vertrekken. Isgar volgde zijn hart en ervaarde een gevoel van vrijheid. Hij besloot kinderboeken te schrijven. Na vier jaar schrijven en drie educatieve prentenboeken verder werd duidelijk dat hij niet van de opbrengst kon leven. Zeilen is zijn grote passie en omgaan met mensen zijn talent. En zo ontstond BarcelonaSail.
Wij zorgen voor de oceaan door plastic visserijevenementen en plasticgames te organiseren Isgar vertelt enthousiast: “BarcelonaSail begon als organisator in zeiltochten met slechts één doel voor ogen: zeilevenementen creëren die mensen onthouden. Dat werd een succes. In 2016 hebben we ons een tweede doel gesteld: Zeilevenementen creëren die 100% duurzaam zijn. We schrapten plastic, startten een elektromotorprogramma en organiseerden plastic visevenementen. In 2019 organiseerden wij een eerste game-event. Bedrijven konden bootjes huren en meedoen aan een digitale GPS-race. Als ze bij een GPS-punt aankwamen, kregen de deelnemers een vraag die te maken heeft met plastic. De Middellandse Zee raakt steeds meer bevuild en onderweg zagen we dieren die verstikt waren in plastic. Wij zorgen voor de oceaan door plastic visserijevenementen en plastic games te organiseren om bewustwording te creëren.” Het bleek een schot in de roos. Wereldwijd kreeg hij aanvragen van bedrijven.
Praktische opdrachten, direct resultaat
En toen kwam COVID-19, het toerisme ligt stil en daarmee ook de bootverhuur. Op inventieve wijze zorgt Isgar dat hij startklaar is om straks weer toeristen te ontvangen. Een goed moment om kennis van studenten hierop toe te passen. Aan hen de vraag hoe we meer Nederlanders in onze bootjes krijgen. Isgar: “Ik had een menukaart met opdrachten voor de studenten. Ze konden zelf kiezen waar ze aan mee wilden werken. Website verbeteren, Instagram content creëren, nieuwsbrieven schrijven, snorkelevent organiseren, een game ontwikkelen, presentatie organiseren in het onderwijs over plastic, etc. Toch waren deze opdrachten niet concreet genoeg. Voor de studenten werkt het beter om kant-en-klare opdrachten te krijgen. Op een gegeven moment zei een student: ‘geen opdracht is erger, dan meewerken aan een opdracht die je niet leuk vindt.’ Studenten voelen zich aan hun lot overgelaten als ze niet weten wat ze moeten doen. Ze werken nu aan praktische opdrachten, waarmee ze direct resultaat zien. Moet Instagram aangepast worden? Prima. Werk het plan maar uit, dan gaan we het meteen veranderen. Wil je een presentatie over plastic in het onderwijs organiseren? Ga je gang!”
Die glimlach bij een studenten; daar doe je het voor!
Het online onderwijs is zwaar voor jongeren. “Studenten bij elkaar brengen, vind ik het mooie aan dit project. Het is vreselijk om alles alleen te doen. Nu moeten ze goed samenwerken en contact met elkaar opzoeken. Ik ben erg onder de indruk van degene die gemotiveerd zijn. Ze weten hun kennis goed toe te passen. Ik ben zeer tevreden met wat er al geproduceerd is, ik kijk vooral naar wat er wél wordt opgeleverd.”
Tot slot geeft Isgar zijn feedback op dit project: “Ik vind het een mooie vorm van onderwijs. Het heeft nu al veel opgeleverd. Mijn verbeter-punten voor de volgende keer? Iets minder vrijheid in de opdracht, meer uren voor begeleiding, een docent die meekijkt en concrete opdrachten met handvatten.”
Comments